Duke

Alla inlägg under augusti 2009

Av Jessica Olsson - 30 augusti 2009 18:54

både jag och vovve!


Jag och husse drog ner till Mantorp på lastbilsutställning i fredags till idag och vovve fick bo hemma hos mina föräldrar. Jag tvekade först för jag vet att han kan vara lite "jobbig" just nu. Men jag tog rätt beslut. Han har haft det super hemma med mamma och sen han kom hem för flera timmar sen har han soooovit!


De började med att dra ut i skogen i fredags innan de skulle åka till min mormor och hälsa på. Ut i skogen och plocka svamp. Kan nämnas är att mamma kan bo i skogen. Hon är ute flera, flera timmar varje gång. Plockar hon inte svamp så är det lingon eller blåbär och plockar hon inte något är hon ute och kikar var hon kan göra bra skidspår och eventeullt röjer lite så hon slipper det på vintern, och ja - på vintern är hon ute på skidorna! När jag hade min förra vovve så älskade han mamma för hon tog alltid med honom ut på långa äventyr i skogen och när de sen stannade och fikade så fikade de ihop, mamma brukar ha både mackor och bullar med sig, som då hon och vovve så glatt delar på :) Så i fredags var de ute ett par timmar, igår var de ute i 5 (!) timmar och idag har de också varit ute flera timmar. Men att hon är ute i 5 timmar betyder inte att det är fullt röj hela tiden. Nej, nu när det är svamptider så både plockar och rensar hon samtidigt så det går ganska lugnt till och Duke hade varit så duktig och hållt sig runt mamma hela tiden. Han hade inte varit "till besvär" hemma heller, så nu har hon fattat knepet - ut i skogen länge så sköter han sig inne! :)


Så som sagt, han sover som en stock nu... Ska gå och pussa lite till på honom och kika efter fler fästingar, plockade en fästing som satt på hans lille snopp nyligen... ?


Kram!


Ps. I morgon börjar handlerträningen för Gerard, skepp o hoj!



Av Jessica Olsson - 23 augusti 2009 13:10

Hemkomna från en utställning som gav fina resultat!!!


Jag tvekade väldigt länge om jag skulle våga ställa honom. Han är otroligt stark och jag har knappt nånting att sätta emot, dit han vill dit går han... Med de tankarna kändes det för riskabelt och läskigt att gå in med honom OM det nu skulle hända något, jag vågade verkligen inte chansa. Så duktiga husse som följde med oss idag skulle testa ställa honom. Husse som inte vet vad hundutställning är och inte kan något alls :) och sen skulle Frida ta över Duke, de skulle hjälpas åt. Men Frida tog över hela handlingen istället STORT TACK till dig för det! Jag var ju så sugen på att se vad han skulle få för bedömning :)


Han slutade som klassvinnare med HP :) Två stycken var dom i klassen; Dino och Duke och båda fick bra kritik!


"Hane med bra kraft, maskulint huvud och uttryck, ganska mörka ögon, bra bett, bra överlinje (?), stark hals och rygg bra svansansättn. tillr vinklar bak, bra skuldra, rak överarm, markerat förbröst, behöver utveckla bröstkorgen, rör sig bra bak ännu lite löst och brett fram, behöver kordinera sig och slappna av från sidan. Bra kondition, bra färg och tecken, bra päls."

Nåt sånt, kan inte tyda stilen helt :)


Så grattis till lilla Duken som för tillfället ligger och sover i vardagsrummet, och husse sover i soffan :)



Av Jessica Olsson - 21 augusti 2009 13:39

Nyss varit ute på morgonprommis. Och vi har åkt buss! Inte hund-buss utan riktig buss :)


Har funderat på det förr när jag varit ute och gått förbi en busshållplats. Här kan vi ju så smart betala med mobilen, och den brukar jag alltid ha med på promenad så det är ganska enkelt att bara betala biljett och hoppa på.


Iallafall så hade vi gått en bit och vi hamnade en bra bit bort hemifrån, där våran buss har sin endhållplats. Så jag tänkte "va f''n, vi tar bussen hem och tränar på att åka lite buss". Så vi hoppade på och åkte dom minuter som det tog. Duke skötte sig bra, även om han inte ville ligga eller sitta hela tiden utan skulle strula runt en del, men i det stora hela så är jag nöjd! Mer sånt! :)



Av Jessica Olsson - 20 augusti 2009 22:56

...sannerligen om de senaste hundmötena inte varit speciellt lyckade...


Jag konstaterade efter kvällens hundmöte att av de senaste 4 hundmötena så har endast 1 (!) gått felfritt och bra, och de andra? Mindre bra...


Om vi börjar med det första, som inträffade för några veckor sedan. Vi kommer och går och på håll ser jag en boxer och två kvinnor. "Shit" tänkte jag, men går vidare och konstaterar att där vi gick var det smalt och sluttande backar på sidorna så det fanns ingenstans att gå en omväg eller gå undan utan bara att traska rakt på. Hon hade dessutom stannat och satt sin hund ner, alltså måste en av oss gå... Så vi går och vips! så sliter sig boxern från matten och kommer mot oss. Jag står då med två stela hundar och pang så börjar dom slåss! Matten försöker få tag i sin hund och jag valsar mest efter dom bråkande hundarna för jag ville inte direkt slita massa i kopplet på min egna hund... Hon får tag i sin hund men dom fortsätter bråka och hon ramlar omkull och får hundbråket över sig, pust! Men sen till slut så får hon tag i sin hund och jag traskar fort därifrån. Hon ber tusen gånger om ursäkt. Jag godtog ursäkten, visst var det olyckligt men det var ju verkligen inte med flit hon "tappade" hunden.


Hundmöte två; vi har precis kommit ut i mörkret på kvällsprommis och börjar gå. En bit bakom oss i en faslig takt kommer en tjej med sin lilla svarta typ staffe eller nåt. "Oj" tänker jag och börjar trava på. Jag vill vara på "säkert" avstånd så jag känner att jag har full kontroll på situationen när det är andra hundar i närheten. Så vi ska precis snedda iväg upp bakom en häck men vi hinner inte riktigt för tjejen marscherar verkligen på ordentligt! Så jag drar tag i Duke så han ska komma närmare mig och han slänger ett öga bakåt för att då se den svarta hunden. Då börjar båda skälla och morra och göra stora utfall mot varandra. Duke lägger i sin fyrtassdrift (= finns inte en chans att jag kan hålla emot) så jag tar tag i första närmsta träd, som var min räddning...


Hundmöte tre (det som gick bra) - händer inget speciellt. Vi går på gångbanan och mot oss kommer en kvinna, en man och deras små, söta kineser. Jag travade på för det kändes bra tyckte jag. Och bra gick det också, ingen av hundarna brydde sig om varann.


Hundmöte fyra (ikväll) - Vi är ute på kvällsprommis och flera meter bort ser jag en tjej och hennes svarta, typ bc/blandning/nånting. Jag går över på vänster sida av banan för de går på den högra och jag håller Duke på min vänstra sida. Det kändes bra hela tiden och han varken drog eller sa ett pip. Så var vi nästan framme vid varandra och då springer den svarta mot oss (flexi) och jag tänkte bara "men fan, tryck på den där jävla spärrknappen nån jävla gång då!!!" men den är typ framme vid oss så då hoppar jag iväg upp mot gräset och puttar Duke så han ska komma bort han också. DÅ vaknar matten till, som för övrigt gått och sms:at, och skriker hundens namn och drar tag i flexit... "Ursäkta, jag såg er inte"... Hundarna taggade inte mot varann, eller ja, efter några sekunder när hunden var på väg mot oss och vi hoppade undan så kom ett morrliknande ljud ur Duke men inget mer. Men ändå! FAAAANNN! Ska han tro att det är såhär hundmöten är?? Påhopp, utfall, hundar som bara springer på en... ???


Nej, nu känner jag att imorn ska jag ut och jaga hundar! Och vi ska få till så många lyckade hundmöten så vi (jag) inte behöver vara rädda längre!


Nedan en bild på en av Dukes märkliga sovställningar...

Av Jessica Olsson - 16 augusti 2009 14:22

som nu varit här hemma ett helt år!!! För ett år sen åkte vi och plockade hem vår mysnos!


Det har varit ett intressant, spännande och fantastiskt år! Ett år med en valp, ett år med en unghund, ett år med glädje, lycka, frustration och ursinne :)


Tack min lilla goa valp för att du finns och STORT TACK till Frida som lät oss få ta denna lilla guldklimp!!!


Jag satt nyss och läste inläggen som jag skrev för ett år sen ;) Klistrar in det jag skrev förra året när vi klarat av vår första dag:


"Äntligen har han anlänt hem!

Idag åkte vi till Åkersberga och hämtade hem 9 kg klump... Tur att vi inte köpte koppel och halsband som var upp till 8 kg, som vi tittade på i affären innan vi for dit... "Det här borde ju räcka", sa Fredrik. Jag instämde...

9 kg klump som röjde runt med två av sina tokiga syrror. Lilla Fräs, som hon kallas pga humör och beteende (men hon är go!) och lilla Berit, som var på besök.

Bilresan hem gick bra. Fick sitta i mattes knä. Var dock lite orolig och flåsig men allt gick bra ändå!

Hemma så var det till att undersöka och nosa en hel del. Mat och vatten åts och dracks med god aptit och sedan var det till att gå ut en sväng och sedan sova en stund.

Då matte och husse jobbat en del och sena kvällar (husse jobbade hela fredagnatten) så var vi båda trötta. När lilla valp däckat i köket så slumrade vi båda i soffan. Så låg vi alla tre några timmar...

Matte vaknade sedan och tvingade sig upp. Då låg Duke på det kalla klinkersgolvet i hallen och sov.

Duke har varit supergo och följer efter oss överallt. Han var nedanför benen när vi stod och lagade mat på kvällen och sprang efter matte fram och tillbaka till vardagsrummet hela tiden när hon skulle duka där...

Allt har som sagt gått superbra! Nu kommer husse och Duke innanför dörren hör jag. De har övat på att åka bur. Husse skulle skjutsa ner en kompis på stan så då fick Duke följa med i buren.

Sov gott! Nu ska jag gå och pussa på min hund. Ska hälsa många blöta pussar från kennelmamma också!"





Av Jessica Olsson - 12 augusti 2009 16:08

sitter här och vill designa eller beställa en ball rottis-tröja, men ska man ta ett färdigt, snyggt rottistryck så saknar ju varenda jä*la vovve svans??!



Av Jessica Olsson - 11 augusti 2009 00:20

den gulligaste valp ni någonsin har sett???


Kollar igenom gamla inlägg på kennelmammans blogg då och då för att läsa lite och kolla på härliga bilder. Kollar även tillbaka i min blogg med jämna mellanrum för att minnas valptiden och kolla på de söta bilderna. Idag råkade jag på världens goaste bild och snodde den då från kennelmamma Frida :) Den är tagen på D-kullens första valpträff!


Sitter även och kollar mitt egna valpgalleri och jag smälter, har han varit sååå liten?!!


Han är ju så jä*la söööööt!!


Ser ni några likheter?

Ovido - Quiz & Flashcards