Duke

Alla inlägg under november 2008

Av Jessica Olsson - 30 november 2008 21:28

Ananaspremiär, tomtedräkts-provning (ej poppis...) samt en fin tiger, han fått att ligga på!

Av Jessica Olsson - 27 november 2008 15:02

Hej hopp!


Sitter och skriver här hemma i Uppsala. Borde vara i Småland, men när jag skulle åkt ner (tisdags) så kände jag verkligen inte för att slira runt på vägarna hela 50 mil så jag avvaktade då till onsdagen. När den dagen då kom kände jag att nej, jag struntar i att åka ner den här veckan (skulle ju ändå hem igen på fredagen...) och hoppas att snön försvinner lite.


Idag har vi varit i skogen och en snabbis på mitt posten-jobb. Kan säga att i skogen var det SNÖ! Usch, vi gick inte speciellt långt... Brukar gå till ett ställe där det finns bänkar och grillplats och grejor, men nej. Jag orkade inte, jag vadade mig fram i princip så benen blev såå tunga och trötta! Det finns ett par bänkar längs vägen så där stannade vi och fikade. Jag slurpade kaffe och åt kladdkakka och Duke sprang runt och undersökte massa skojiga, snöiga grejor!

Sen åkte matte till jobbet en snabbis. Kändes bra att vara där. Fika med lite folk och snacka med alla välkomnande och "hej! hur är det" kollegor, det värmde och ångesten har blivit något dämpad faktiskt.


Har nyss surfat runt på massa hundsidor (som vanligt), och jag har såå mycket jag vill göra nästa vår! Vill anmäla oss till allmänlydnad, tävlingslydnad, vill tävla lite, ställa ut lite..... :)

Jag själv vill också gå hund3, etologiutbildningen, instruktörsutbildning, djursjuksköterska...... ja... hur prioriterar man??


Ja, tankarna far runt, milt sagt. Jag får helt enkelt fundera vidare. Det enda som jag bestämt är att tävlingslydnad ska vi anmäla oss till. Samt rottisutställningen i Borås. Jag ska anmäla mig till naturkunskap B, den behöver jag nämligen om jag ska söka in till djursjuksköterska (3 års heltidsstudier i Skara...).

Resten får vi se hur det blir med!!


Kram


Ps. Hittade lite lägerbilder från Devarox DeNiro´s blogg. (De som känner Duke vet att han är hund/grävling/dammsugare/soptunna)

Av Jessica Olsson - 21 november 2008 20:59

Nu är praktiken slut. Fasligt vad tiden går fort, men det kanske fler håller med om???


Endast fyra härliga veckor kvar och sedan tillbaka och gno på sitt gamla jobb... :( Måste säga att hösten varit en annorlunda, otrolig, omväxlande, spännande, lärorik, och hur rolig period i mitt liv som helst! Jag har lärt mig så mycket om hund, men också om människor. Har ju varit tillbaka i skolbänken efter några års avbrott, bott med fyra andra tjejer i ett kollektiv och träffat på en massa hundmänniskor och hundtränare!

Visst ska det bli kul att komma tillbaka till jobbet och vardagen... eller? Måste erkänna att jag har en sjuk ångest. Inte för att jag inte trivs på jobbet. Utan för att jag haft en sån hundig och underbar höst! Vill inte att det ska ta slut, buhääääää :-p


Men hunderiet fortsätter ju dock! (om inte så får jag mig nog en sån häringa kallad problemhund på halsen...) :)

Duke finns ju kvar och måste jobbas med, dagiset jag praktiserat på en del kommer jag fortsätta åka till och hälsa på och hjälpa till lite och jag ska ju dessutom fortsätta med hundlärandet. Kanske blir det Hund3, kanske etologiutb för Hundcampus, eller något annat skoj! Mer hundutbildningar blir det garanterat!


Lite bilder för dagen är några blandade från dagiset. Samt några som min kompis Cina knäppte ikväll, efter att jag sagt att jag i stort sett inte har några bilder alls på mig själv ute på bloggen.


Kramar!


1. Tao

2. Douglas och Selma kampar med en pinne

3. Kaxe

4. Elliot

5. Duke

6. Jag och Roy

7. Försök till fot

8. Jag tränar "stanna" och Duke ska sitta där han sitter fast jag drar i kopplet.

9. Kontakt

10. Kontakt

Av Jessica Olsson - 16 november 2008 17:10

En del har hänt. Uställning och praktik, mycket hund och mera hund!


Utställning förra helgen. Gick bra, blev dock oplacerad. Han fick bra kritik och domarens kommentar på honom var "bra spårhund..." det var nämligen så att lille grisen hellre ville gå med nosen i det underbara underlag ridhuset hade att komma med. Varför gå fot med matte när det väl gäller?? *hmpf...*

Det som var så störande var att när vi väl skulle springa runt i ring och matte hade fiskgodis i handen dåå passade det att springa fint... Nåja, det var första utställningen och han fick ju iallfall fina ord med sig hem!

Sammanfattningsvis kan sägas att alla Deveritas barn är snygga och trevliga och de placerade sig bra (förutom min då....) och fick fina ord!


Vi praktiserar på hunddagis nu. Gosar hund och går prommisar. Duke är med om dagarna och leker med någon hund eller får sitta i en box. Idag var han med matte i hund-katt butiken när matte jobbade. Vi införskaffade oss en ställning till vattenskålen också, väl behövligt för denna stora klump! ;) Skaffade oxå ett snyggt blink-halsband, så han syns ordentligt i mörkret!

Nästa grej är en tröja tänkte vi, det var kennelmamman själv som sa det under utställningen... haha :) man lyder väl uppfödaren. Kanske någon rosa historia (matte har gärna rosa, blinkade grejer till vovvo oavsett kön...) med volanger och glitter...?


Bilderna denna gång är på nya vattenskålen, en snygg, stoor grandis som kom förbi dagis i veckan samt en bild på hur det kan se ut när husse glömt något viktigt i mattes pedanta, perfektionistiska liv!! (notera kompostgallerna.. så inte bebisen kan komma upp i sängen...;))


Av Jessica Olsson - 8 november 2008 16:37

I morgon gäller det! Dags att se vad den lille skiten går för :)


Här kommer lite blandade bilder!

Av Jessica Olsson - 5 november 2008 17:20

får sova i mattes och husses säng!

Av Jessica Olsson - 5 november 2008 15:45

Nu är vi hemma igen. Borlänge förra veckan med Marie, Chicken Camp och Bob Bailey!

Jag och lillskiten hade det jättebra. Vi bodde på ett vandrarhem nån mil ifrån House of Learning och från tidig morgon till ganska sen kväll, oftast, var vi hos Marie och jobbade. Jag städade och gjorde rent i hönsburarna på morgnarna och när kursen startat (09-17) så följde jag efter Bob och filmade åt Marie, en anledning till att vara han i hasorna hela tiden :)

Det var superkul och läckert! Kursdeltagarna var jätteduktiga och "the ladies", som Bob kallade hönorna, var ju helt otroliga! Slutprovet som de skulle klara var enormt. De skulle gå upp på stegar till en plattform och göra lite trick och grejor, imponerande!


Jag var även med på Maries och Mats kurser de hade på kvällarna, det var kul att se hur de gör och lär ut. Fick också träffa deras fina rottis-kille! Han blev inklickad av kursdeltagarna på vardagslydnadskursen, de skulle öva på det för att sedan göra det med sina hundar. Denna rottis-pojke var inte ledsen över att gå laget runt och få klick-godis, klick-godis typ 5ggr för att sedan gå till nästa människa :) Mums!


Väl däruppe kom vintern! Det snöade lite en kväll och när vi sedan steg ut på trappan på morgonen - SNÖ! Massor av snö, hmm... Skönt att man fortfarande hade sommardäck på...

Duke fastnade på trappan direkt när vi gick ut. Han började smaska snö. Sen sprang han och jagade snön som for upp när han gick, det for upp snö framför honom som han jagade, och då kom det ju upp snö framför honom igen osv... Jag fick honom iallafall att kissa och sen fick det vara nograstat.


Han fick leka av sig ordentligt i snön, jag hade honom lös på kvällarna och Satansatan vad denna hund kan springa! Fort gick det, hit och dit och sen till matte och sen några varv till.... Men han fick bara springa i snön så han inte skulle springa och halka på någon is och skada sig...


Däremot så har han dragit på sig något annat. Idag var vi hos vet 2h och nu ligger sötnosen och sover (idag la jag honom faktiskt i matte och husses säng, ibland är det tillåtet...). Han var så lös i magen hela dagen i går och bajsade inne igårkväll och i natt + att han försökt kräkas och sådär. Imorse kom det dessutom ut en tuggpinne, en av de han svalt hela... Vet inte vad det är för fel på att tugga det matte ger honom men helst ska det slukas och sväljas otuggat...

Han verkar inte dålig utan lika pigg, jobbig och irriterande som vanligt :) (han är dock söt ibland...när han sover...:))

Tänkte svälta honom lite och vänta och se vad som händer med honom. Förhoppningsvis blir han bra snabbt så han kan åka på sin utställningsdebut på söndag!!! Ska bli såå kul att se om han "är något att ha" :) iallafall utställningsmässigt, hos matte och husse har han för längesen tagit förstaste av alla förstapris i att vara söt och och gullig och snygg! Min maffiga kille!


Lite bilder från Borlänge bland annat!

Puss och Kram

Ovido - Quiz & Flashcards