Duke

Alla inlägg under april 2009

Av Jessica Olsson - 30 april 2009 14:01

Ja, som sagt så har jag en del bilder på kameran som jag tänkte ladda upp härom veckan. Men det är nåt knas så får inte in dem... Därför tog jag några bilder i skogen idag med mobilen. Plus att jag hade några sen tidigare, så nu kommer ett inlägg med lite bilder :)


För övrigt så är det lugnt. Vi traskar på i vardagen. Duke mår bra, och han tar varje tillfälle han kan till att ligga på balkongen, eller så sitter han och tittar ut för att hålla koll på omgivningen :) Bra berikning i lägenheten, det säger jag bara! :)

Apropå berikning så berikade vi lite i skogen idag också. Det kom en fjäril som jag bussade hunden på. Han sprang efter några meter, men han fick aldrig tag i den. Men kul, tyckte han att det var!


Vi var som sagt i skogen idag. Duke har fått plaska i lite vatten samt ätit det mesta han kommit över. För tillfället är det skit i alla dess former som är hans favorit... Han kämpade också med en pinne, som då var en rot som satt fast, en stund när vi stannade och fikade. Fick in en härlig bild på det!


Fästingarna fortsätter frodas på honom. Tappat räkningen nu på de jag plockat bort, senast i veckan plockade jag en som satt nära lilla vovves öga... Jag ska nog testa Fridas häxbrygd med citroner, bläää för fästingar.


Idag är det sista april. Husse jobbar men kommer hem om en stund. Sen blir det lite party. Ev ska vi gå iväg och sätta oss på nå gräs, då blir Duken glad också för ute där trivs han!


Kram


Bilderna är då från skogen samt ett par jag tog förut när han hade slem på nosen :) sött... eller??

Av Jessica Olsson - 30 april 2009 00:08

Har massa bilder på hunden som jag inte får in i datorn, så i brist på dem så kommer lite annat under tiden :)


Namn? - Jessica
Födelsedag? - 12 maj - snart!! :)
Hemstad? - Skogen utanför Uppsala
Ögonfärg? - Blågrå
Hårfärg? - Hmm.. Egentligen någon tråkig brun, men har alltid annan färg eller slingor i.
Längd? - 1,54, väldigt kort alltså
Högerhänt/vänsterhänt? - Höger
Civilstatus? - Sambo
Värsta ovanor? - Svär nåt så förbannat!
Stjärntecken? - Oxe
Skostorlek? - 38
Är dina föräldrar skilda? - Nej

Skor i dag? - Nytvättade, kritvita gympadojjor
Svagheter? - Impulsiv och slösaktig (dålig kombination)
Rädslor? - Många, men tror jag är lite mörkrädd.
Mål för året? - Komma på VAD jag vill göra och prioritera inom ALLT jag vill göra...
Det första du tänker på när du vaknar? - Om det är innan 9 "yes, jag får sova mer", om den är runt 10-11 "nej, jag måååste gå upp"
När går du och lägger dig? - Det är sååå skönt att ligga i sängen och glo på tv
Mest saknade minnet? -

ANTAL
Antal personer du kysst? - Öhh.. ska man ha koll på det?

Antal förhållanden? - En del, men 2 seriösa

Antal syskon? - 3 äldre bröder
Antal piercings? - Hade en i ögonbrynet, men nu bara 8 hål i öronen
Antal tatueringar? - 2, planerar några till

FRAMTIDEN
Namn på barn? - Vågar jag inte berätta, nån kanske snor det!
Vad vill du bli när du blir gammal? - Lugn och lycklig
Drömjobbet? - Något med djur, djursjukvårdare kanske

FAVORIT
Mat? - Pizza!!

Sport? - Öhh, nån hundsport då kanske? :) Annars friidrott
Djur? - Huuunnddd
Glass? - En stor förpackning med chokladglass
Godis? - Lösgodis
Låt? - Skiftar hela tiden
Nummer? - 12 kanske
Tuggummi? - Något friskt och inte nåt fruktigt tjafs
Helgdag? - Julafton!
Årstid? - Vår/sommar men kan inte bestämma vilken... Sommar tror jag.
Tandkrämsmak? - Så länge det är fräscht så, vet ej.
Radiostation? - Rix fm

HAR DU NÅNSIN
Varit kär? - Absolut

Blivit dissad? - Har inte alla det
Rymt hemifrån? - Självklart, nån timme eller så. Mamma och jag tyckte inte alltid lika :)
Föreställt dig ditt ragg naken? - Antagligen

Skolkat? - Jajamen! Senast i höstas
Sovit utomhus? - Japp
Gråtit i skolan? - Det har jag säkert.
Spytt i skolan? - Kommer inte ihåg
Velat bli modell? - Kommer inte ihåg det heller, men det har jag säkert..
Gjort något dumt som du skrattar åt i dag? - Ojaaa
Sett en död människa? - Nej
Druckit alkohol? - Alldeles för mycket :)

Använt droger? - Nej!
Ätit sushi? - Nej
Retats? -  Ja, dagligen :)

THIS OR THAT
Cider eller öl? - Öl
Pepsi eller cola? - Pepsi 
McDonalds eller Burger King? - McDonalds
Kärlek eller sex? - Kärlek
Choklad eller vanilj? - Choklad!
Jordgubbar eller blåbär? - Jordgubbar
Kött eller veg? - Kött!!! Klarar mig inte utan...
Tv eller film? - Både och. När jag är solo hägrar tv, när sambo är hemma blir det bara film.
Gitarr eller trummor? - Inget?
Adidas eller nike? - Spela roll?
Kinesiskt eller mexikanskt? - Vet ej
Kakor eller paj? - Paj
Mtv eller vh1? - Mtv
Blind eller döv? - Blind

KAN DU
Gå ner i splitt? - Nej
Skriva med båda händerna? - Njej
Vissla? - Ja
Blåsa en bubbla? - Japp,
Ha dina ögon i kors? - Tror inte det
Nudda näsan med tungan? - Nej, å jag har försökt massor av gånger!!

VEM VAR DEN SENASTE PERSONEN
Du nuddade? - Oj, min granne tror jag... Trevlig, ensam, gammal man som jag hjälpte in genom porten :)
Du pratade med? - Hunden, men han är kanske ingen person, så sambon
Du msnade med? - En kompis
Du kramade? - Hmm.. sambon skulle jag tro. Om man då inte fick ta hunden...
Du skällde på? - Ojdå.. personalen på jobbet?....
Du kysste? - Hunden, ja han får mest pussar och återigen är han ingen person så sambon igen då :)

SENAST DU
Skrattade? - Idag, tror jag...
Grät? - Hmmm.. var nog härom månaden
Filmen du såg? - Ser så många så bra fråga

Tuggade tuggummi? - dagligen!
Drog ett skämt? - återigen - dagligen!
Sjöng en sång? - På fyllan, kareoke så det händer ibland... Sist var nog ett tag sen

VAR ÄR DU
Vad ser man utanför ditt fönster? - Grannarnas fönster :) Bilar, väg, parkering och lite grönt
Lyssnar du på musik nu? - Nej
Vad har du på dig? - Nattlinne
Vad är det på din musmatta? - Nada!


Sov gott nu alla!

Kram på er

Av Jessica Olsson - 17 april 2009 17:24

...fästingarna tagit sig an världen igen!


Idag plockade jag två som satt fast, antagligen från förra skogsutflykten, samt en som kröp, antagligen från dagens utflykt. Jag har kanske nån på mig också men det vågar jag inte kolla för jag hatar småkryp nåt så förbannat (läs fobi, läskigt, panik...) så jag kommer på varje sommar varför jag kanske inte egentligen gillar sommaren :)


USCH!!! Men så ni vet... Så hittills i år: 2 krypande, 2 fast...


Nån som har tips på fästingmedel? Jag använder Fixodida men det har nog inte börjat verka ännu..

Av Jessica Olsson - 12 april 2009 19:23

Haft en härlig helg! Igår, var vi som sagt i skogen och Duken röjde järnet. Sen när vi kom hem fick jag för mig att nu är det minsann dags att städa balkongen. Så jag tog bort förra årets alg-mattor, dammsög hela balkongen med grovdammsugaren (hoppas inte nån av alla balkongsittande grannar blev sur... :)) och skurade och putsade och grejade så det blev toppfräsht där ute!

Duken var väldigt förtjust i detta nya rum som vi nu kan börja använda och han fick äran att inviga med ett saftigt märgben där ute när allt var klart. Mums och mysigt tyckte han!

På kvällen gick jag ner på stan och partajade lite med några vänner. Husse kommer inte hem förrän ikväll så Duken fick spendera kvällen hemma själv, ensamhetsträning. Han klarade det galant!


Idag började vi med att sova länge, matte lite bakis... Sen släpade jag mig ut med voffe för att sedan slänga oss på balkongen och sola! Sen ringde Sabine och vi snackade om våra vilddjur. Så kom vi på att Sabine skulle komma in till stan så vi kunde ta den där promenaden som vi tänkt på så länge! Och vilken härlig promenad!!! Det var härligt väder och hundarna var som små ljus! De fick hälsa på varann först och nosa ett par sekunder men sen fick det räcka. Vi promenerade här och var och hundarna brydde sig inte speciellt mycket om varandra och de gick fint och lyssnade på sina mattar (?!)... Både jag och Sabine hade föreställt oss några brottningsmatcher och hundar hängandes i koppel- men inte! Jag blev så stolt över min underbara ängel som var så snäll och go och som lyssnade och var så följsam trots att brorsan var i närheten hela tiden! Vilka duktiga hundar ni är Dino och Duke!!!

Jag och Sabine kom fram till att det ska vi absolut göra om! Till slut kanske hundarna kan få leka lite också om de fortsätter sköta sig såhär.

Jag sa till Sabine att "tänk om vi filmat hela promenaden och visat Frida, hon skulle då verkligen inte förstå vad vi käbblar om när vi ringer om våra stora problem!" :)


Nu ligger Duke och sover, min lilla plutt! Igår hittade jag en krypande fästing så kanske ska gå och känna igenom honom en gång till!


Kram

Av Jessica Olsson - 11 april 2009 15:34

Nyss hemkommen efter en lång och härlig skogspromenad! Duken är däckad i hallen och jag måste uppdatera bloggen med lite bilder :)


Vi började promenaden och det var blött lite här och var. Så kom vi till ett ställe där man var tvungen att hoppa runt lite för att inte bli blöt om fötterna. Jag kom över och tittar bakåt. Det jag ser är en hund som står och velar och inte vet riktigt hur man ska ta sig över, det går ju inte att bli blöt om tassarna tydligen! Jag log, skrattade lite åt honom och konstaterade vilken liten fjanthund jag hade som inte kunde hoppa eller spatsera över pölarna. Över kom han iallafall efter ett tag, utan att bli blöt om tassarna då såklart! :) Så fortsatte sedan promenaden, matte hoppade här och var för att hålla sig torr om fötterna, Duken likaså :)


Sen kom vi till ett ställe där det brukar kunna vara halft översvämning om vårarna, jag hoppades att det inte skulle vara det men såklart var det vatten överallt! Sist det var så, försökte jag sicksacka mig fram men gav upp efter ett tag och vände och tog samma väg tillbaka. Denna gång såg det lindrigare ut så jag började sicksacka mig fram över bäckar, vattenpölar och myriga mossor! Vad Duken gjorde? Ja, jag har nog aldrig sett en lyckligare och knasigare hund!

Det började så att vi hoppade över en bäck och sen stod jag och funderade ut bästa väg. Duken skulle då springa rakt över nästa vattenhål (jo, han hade blivit lite modigare då. Tassarna hade väl blivit blöta redan...) men har nog inte lärt sig att det kan vara lite halvdjupt här och där så inte bara tassarna blir blöta. Det såg så jä*la roligt ut så jag stod och skrattade åt min älskling igen! Han började gå i vattnet, sen blev det djupt så han sjönk ner ett par decimeter och då fick han fart "shit, vad är det här??!" såg det ut som han tänkte. Han skuttade och flög för att komma upp på land igen. Då lockade jag på honom för att han skulle springa tillbaka och göra likadant igen, men nej - då hittade han en annan väg tillbaka till mig.

Men så fortsatte vi och nånstans mitt i det här släppte hans "inte-bli-blöt om tassarna-läskigt i vattnet" så han for fram och tillbaka, han sprang, han skuttade, han racade, han flög och satan alltså vilken hund att röja! Det var som sagt vatten lite överallt, djupt (ja, några decimeter) och myrigt och jävligt. Men denna hund röjer runt - upp och ner i vatten, förbi matte, på  matte (hmpf!!), hoppar upp på matte (hmpf!! tassarna var inte precis rena..) och det var ett sådant race så det såg inte klokt ut! Jag hade då gått och tänkt att, vilken utmaning det blir när jag ska "lära honom" bada och simma i sommar. Nu släppte det kan jag säga :)


Så nu har jag en halvblöt-halvskitig hund däckad i hallen, men lycklig är han!

Av Jessica Olsson - 10 april 2009 01:05

Ett tag sedan jag uppdaterade... men så mycket att göra om dagarna. Det är jobb och andra bestyr samt att jag nyligen var i Spanien!

Mor och far fyllde 60 i mars och april så de bokade ett hus i Spanien och så åkte vi hela familjen! 12 personer blev vi med mor, far, bröder med familjer samt jag och Fredrik.

Det var härligt att komma bort en stund, för att få pusta ut och bara ta det lugnt. Det är något jag aldrig kan göra hemma. Visst kan jag ta det lugnt och slappa (alldeles för mycket) men jag känner att jag hela tiden har saker jag måste eller borde göra, eller saker jag funderar på eller blir stressad av - u name it! Och är man så långt borta som i Spanien så kan man egentligen inte göra ett skit åt allt det, utan det är bara att stänga av och koppla av. För hur mycket jag än tycker att jag borde tvätta, städa, greja, pyssla hemma, eller träna hunden, eller göra det där eller det här...... så kan jag ju inte göra så mycket åt det alla mil borta! Därför är det bra för mig att få ett break, ett riktigt break långt hemifrån.

Däremot så saknade jag ju min lilla vovve som inte fick följa med. Lilla bebisen som jag gick och oroade mig för och saknade (okej, kanske överdrev när jag skrev att jag bara kunde stänga av och koppla av :)).


En till sak som var jobbig i Spanien var hundhållningen. Det var hundar med klippta svansar, en hund hoppade på 3 ben och 3 hundar såg jag i en djuraffär i en glasmonter. Hade jag vetat att jag skulle få se det hade jag aldrig gått in, men inte visste jag... Där låg de, glasmonter, plastgolv, tomt och kalt. Det var en supersöt labbevalp som låg och tuggade på ett grisöra och jag tyckte så synd om valpen att jag bara stod och tittade på den och det riktigt skar i hjärtat på mig. Jag ville ta med mig den hem, men ändå inte såklart, jag ville inte se det här men samtidigt kunde jag inte slita mig från den. I affären fanns också ett stort urval av munkorgar, kättingar och såklart stackel. För mig är det jobbigt att se, men för dem är det helt normalt.

Så visst var det lite omtumlande med så annorlunda kultur och synsätt. Jag såg även en mamma slå till sitt lilla barn som var nära att springa över vägen. Det var också otroligt svårt att se.

Jag blir så förbannad och ledsen över sån här skit! Vad lär sig barnet av ett slag? Inte ett jävla skit, förutom möjligtvis att det är såhär man beter sig? Hur kommer labben att få det? Gatuhund efter att några, vem som helst, impulsköpt honom efter att ha gått in i butiken av en slump och hittat en söt valp?? När jag åkte ifrån affären tänkte jag på min lilla hund, hur bra han har det, att tänk om han visste vad andra hundar kan födas till för liv - vilken skit de kan leva i. Jag tänkte att jag ville åka hem och krama om honom och ge honom allt som jag inte har makten att ge de andra stackars hundarna. Jag skulle vilja att alla länder förbjöd försäljning av hundar i butikerna, jag tror det skulle få bukt med lite av gatuhundsproblemet. Det SKA vara svårt att skaffa djur (även i Sverige), inget oplanerat impulsköp.


Hur som helst så är jag hemma nu och har jobbat ett par dar. Duken hade det bra när vi var borta. Vi var till kennelmamman häromdan också och det var ett kärt besök! :) Men Duke hade inte så mycket tid till vare sig kennelmamma, Dilla eller Ambra, som fick komma ut och hälsa. Nej, han är inne i Dofternas Land. Det ska luktas, och luktas och luktas igen och ännu mer och lite till och jag vet inte hur en hund kan vara så jä*la uppslukad av dessa dofter! Jag har nästan helt slopat promenaderna i dagsläget :) vi doft-strosar istället. Duke går och luktar och jag strosar efter. Vi kan vara ute länge, hur långt vi går? Ja... ett par hundra meter kanske :)

Men det verkar vara en sån period just nu och han får bestämma vad han vill ha för promenad.


Men min bebis är han och jag är glad att vara hemma hos honom igen!!!!


Lite bilder från Spanien och några på Duken - på dagis och ute



Ovido - Quiz & Flashcards