Duke

Alla inlägg under december 2008

Av Jessica Olsson - 31 december 2008 11:18

Bildspel på lite härliga bilder tagna senaste månaden samt några härliga valpbilder. Har han varit sådär LITEN???

Titta på dom och tänk tillbaks på vilken söt liten skit man hämtade hos Frida, den där dagen! Pip i bilen hela vägen hem och sen sova gott i köket resten av dagen, medan matte och husse däckade i vardagsrummet i soffan (vi hade jobbat supermycket).

Av Jessica Olsson - 30 december 2008 23:22

God Jul och Gott Nytt år, eller god fortsättning kanske man ska säga...


Så fullt upp man kan ha, datorer som krånglar och så, leder till en inte alltför uppdaterad blogg... Till slut börjar man dra sig för att skriva lite, det känns som att det behövs skrivas så mycket när gapet blivit så stort.

Men nu ska det uppdateras! Vi har dessutom inhandlat en digitalkamera samt en ny mobil till mig så snart ska vi slänga upp snygga, härliga bilder på lille knasbollen!


Lite om vad som hänt;

Avslutning i skolan! Det var ett par härliga sista veckor, med lagom ångest för jobbstarten. Men avslutningen var kanon. Jag fick högsta betyg och även ett stipendium! Blev såå glad över det! Tack skolan!!!


Hem till jobbet. Rakt in i värsta veckan på året kan man säga. Julen på posten är milt sagt stressig och häcken full! Men allt gick kanon.


Julen firades lugnt och nyårsfirandet imorn blir nog lite partaj här hemma.


På hundfronten så har jag anmält mig till Hund3, som startar i vår i Sthlm. Har även, nyss faktiskt, anmält mig till ett par kurser om hund (hund- avel, utfodring & hälsa) och djur (djurens beteende) på slu, samt linköpings universitet. De är på distans och verkar otroligt intressanta, men jag har som sagt gjort en sen anmälan så det är inte säkert att jag får plats.

Med Duke planerar jag att gå tävlingslydnad i vår, och inför det tänkte jag starta med en unghundskurs, som börjar här i januari. Vi är anmälda, så vi tänker köra det och checka av läget lite inför anmälan till tävlingslydnaden.

Har ett par kompisar från klassen som vill att vi ska ner till Småland igen i april-maj. Fira sista april på en loge samt tävla på smålandsstenar bk dagen efter. Så jag och killen tränar nu för fullt inför lydnadsklass 1! ;) Även om vi inte kommer till starten redan i maj så har vi ett mål!

Men vi tragglar på här hemma med fot; position, vändningar, gående. Liggande under gång samt apport. Lite trix kör vi också, samt allmänlydnad då.


För övrigt är det lugnt.


Tog lite bilder ikväll med nya telefonen. Men det kommer fler inom kort, tagna med nya kameran (husse kommer garanterat vilja knäppa och knäppa med sin nya leksak!!)

Kram

Av Jessica Olsson - 9 december 2008 17:20

...är DeVeritas Duke Dandelion, alias "Duke", "knäppis", "sötis", "tokis", "killen", "bebis" eller helt enkelt "världens bästa lilla pärla"!


Idag har vi genomfört det praktiska provet och vi blev godkända! Sååå härligt. Jag var orolig inför tända/släcka, men allt gick vägen!


Såhär gick det hela till!

Vi kom in i den stora gymnastiksalen, där vi skulle vara. Längs väggen satt några från klassen och i mitten, på en bänk, satt vår lärare och en person från SOS.

Jag förberedde mig med mina saker och sen släppte jag lös lilla Duke. Vi gjorde momenten efter lärarens ordning och började med apportering.


Ett föremål skulle ligga på bänken, bredvid dem, och ett på golvet. Det skulle sedan hämtas av hunden och läggas i förarens knä, jag satt på en stol en bit ifrån bänken.

Pang, bom! Duke hämtade första föremålet, la i knä. Hämtade andra från golvet, la i knä. Klart! Bedömarna var imponerade. :)

Ta av vante. Jag höll fram vanten. Duke drog av, avlämning, godis, klart!

Då var det alarmering. Vid det här laget hade Duke fått för sig att nosa iväg på lite egna äventyr. Men jag tänkte att jag testar ge signal från min mobil iallafall. Det började ringa och Duke, som var ca 20 m bort, avbröt och tvärvände mot mig och kom och hoppade och krafsade på mig! Superduktig!

Två valfria moment. Han drog i nyckelbandet, och fick upp nycklarna ur fickan, avlämning, godis och klart! Likaså med tröjan. Han drog ner dragkedjan, tog av första ärmen, andra ärmen och sedan gav han mig tröjan som hamnat på golvet :)


Då kom det sista och oroliga momentet. Tända/släcka. Jag hade ställt en bänk under brytaren så han lättare skulle nå. Jag pekade på knappen och han upp på bänken och släckte på en gång. När han skulle tända var det lite fumlande men efter ett par försök så gick det! Puhhh!


Efter bedömarnas överläggning så blev jag godkänd! SOS-människan sa också att vi var duktiga och nog blivit godkända på en riktig inprovning...

Så vid det här laget var jag så glad och solt så ni förstår inte! Inkallningen funkade bra också. Precis innan jag skulle koppla honom så fick han lattja runt lite. Sen såg han en hund utanför gympasalen och satte full fart. Men med lite tjo från mig så nitade han allt han kunde och kom i full galopp till glada mamsen som spridde ut ost på golvet nå ordenligt! :)


Min lilla pärla! Vi är hittils 3/12 ekipage som blivit godkända på alla moment och alla ekipage har gjort...


Så senare på dagen har han tuggat lite ben och sovit middag med mig. Idag har vi varit så goda vänner hela dagen (ja, för han är ju ändå valp, och valpar är inte alltid helt lugna och problemfria) :)


I morgon fortsätter träningen för min del. Vi ska få en hund, från en elev som går i ettan. Den ska vi, på en timme, träna i något servicemoment. Vi får välja mellan ta av vante, apportera metall eller öppna/stänga skåp. Ska bli superkul!


Får se, kanske blir man assistanshundsinstruktör någon dag. Det är fruktansvärt kul! Praktiskt också. Har tappat mina nycklar många gånger utanför dörren och då är det härligt när man har en vovve som kan assistera!


Kram på er och många kramar och hundpussar till Frida, som är en superuppfödare! Tror jag många med mig håller med om!!! Hon är världens goaste och producerar skitsnygga, trevliga, duktiga hundar och otroligt håriga ungar! :-P


Kram och hej

Av Jessica Olsson - 8 december 2008 10:12

Måndag, ny vecka, ner till Småland om en liten stund!

Ner för praktiskt prov... I morgon ska vi ha praktiskt prov i assistanshundsträning. En av våra lärare + en förare från SOS (Svenska Sevice- och Signalhundsförbundet) ska titta på oss och bedöma oss. Vi har diverse moment som vi ska visa upp för dem.

- Apportering av 2 olika material. Jag har valt en penna (plast) och en deo (glas)

- Alarmering. Duke ska ta upp tassen/krafsa när min mobil ringer

- Ta av valfritt plagg. Jag har valt att han ska ta av mig mina vantar.

- Tända/släcka. Hmm... enda momentet som nog kommer stjälpa oss...

- Två valfria moment. Jag har valt att han ska ge mig mina nyckar som ligger i min jackficka samt att han ska ta av mig en tröja.


Så vi får väl se hur det går! Men han är superduktig på alla moment, förutom just tända/släcka. Han är såå duktig! Jag är superstolt och supermallig (får man väl va...?) över att han är så duktig och kan så mycket! Det är dessutom praktiskt! Har tappat nycklarna här utanför dörren några gånger, behöver inte säga ett knyst. Duke tar upp dem och ger dem till mig.


Vi har även övat in lite små roliga trix. När jag var hos Marie i Borlänge, så sa hon på en av sina hundkurser att trix är så viktigt. Det stärker bandet mellan hund-förare då det inte är så allvarligt (som ex fot osv) utan det är mer en rolig stund, något man kan leka in. Så vi kör på med assistansträning, lydnad och trix om vartannat för att få en rolig och bra balans. Det jag lärt honom hittills är

- Tassen

- Andra tassen

- Tvätta nosen (han är skitsöt när han slickar sig om nosen!)

- Snurra, det sitter inte helt. Började nyss med det.


Ja, vad kan jag mer rapportera. Vågen visade sist (förra tisdagen) 29 kg. :) Min lilla klump!


Ja, och mer då? Jo, trots att han är så duktig så kan han vara riktigt pain emellanåt!! Gahhhh! Sathund... Han kan konsten att busa och reta upp matte. Ibland känns det hopplöst ;) Men han är söt när han sover, haha! Det är vad en av bilderna föreställer. Dock superdålig kvalitet...


Kram

Av Jessica Olsson - 5 december 2008 18:46

Nu är vi hemma över helgen. Hundmässa ska det bli! Kika på söta vofsar!


Dagens inlägg vill jag ägna åt mina djur som jag av olika anledningar inte har hos mig. De är i livet, men bor tyvärr inte med mig längre. Saknar dem oerhört, men jag vet att de mår så bra där de är!


Mina små bebisar, som alltid kommer att finnas i mitt hjärta! Om det gick så skulle jag vilja ha hem er, det ska ni veta! Jag har varit er mamma så länge, sett er växa upp, skrattar åt er, myst mer er och bråkat med er! Men jag har alltid älskat er! Även om ni tyckt mindre om mig när jag tvingat er till de förbaskade julkorten :)


Hilton, min hund, jag vet att du har det bra. Men jag saknar dig sjukt mycket! Spring ordentligt i norrlands skogar där jag vet att du trivs!

Azize, min stora fluff! Ett tag var det bara du och jag. Därför har du och jag för alltid ett speciellt band! Mitt första egna djur, min stora, goa kisse!


Puss på er mina änglar

Skapa flashcards