Duke

Alla inlägg under september 2008

Hej

Av Jessica Olsson - 26 september 2008 16:07

Nu är praktiken på hunddagiset slut!

Det har gått bra de två veckorna och jag har lärt mig en hel del. Allt på gott och ont...


Läger var det förra veckan och det var superkul! Träffade två av kullsyskonen och deras mattar och hussar å det var supertrevligt! Vi är ett härligt gäng tycker jag!

Lillskiten var duktig, det gick bra på både lydnaden och i skogen där vi både testade på spår och sök. Sök är min favorit sen tidigare och det var lika roligt denna gång som förut! Jag tog upp frågan om en sökgrupp, med de andra kullsyskonen, och de verkade nappa på idén.. Kanske kennelmamma vill vara med oxå - hon har ju en lillskit hon med som kan behöva ut å träna! ;)


Annars har det faktiskt varit lugnt med träning denna vecka. Duke har varit så trött ändå när vi kommit hem om dagarna. Men nästa vecka bär det av ner till skolan igen å då blir det ut på plan och köra hårt!


Känns som att det börjar hända grejor med mina drömmar och mål nu! Jag har gått ett tag i skolan, haft första praktiken och nu har jag dessutom både anmält mig till Hundutbildningsgruppens föredrag i dec som i år handlar om "Farliga Hundar" (vad passar bättre än nu när man har en totalt livsfarlig hund!...) Jag har även anmält mig till deras "Hund3". Den första kursen i riktning mot att bli instruktör, eller kanske rent utav, kynolog! Mina förhoppningar är att få starta, att få jobba med något hundigt i framtiden. Eller så blir jag "bara" en förbannat bra hundägare!! ;)


Kram på er!

Ps. Några bilder som mailades till mig idag, från lastbilsutställningen i aug samt några bilder från lägret (hade massor men något SKIT hände med mobilen så vet ej var bilderna tagit vägen... *väldigt snyft!*)

Av Jessica Olsson - 17 september 2008 21:41

Måste verkligen se till att ha toadörren stängd. Eller att ha koll på valpen hela tiden...


Jag satt vid datorn och hörde hur han busade runt i köket och hallen. "Nej, men han brukar sköta sig" tänkte jag... Men så blev det lite för tyst så då gick jag och kollade... Jo visst! Busfrö!!

Han låg och tuggade och åt papper, ena änden var i Dukes mun och följde man pappret så kom man in till en tom rulle inne på toan... "Valpsate!!" ;)


Matte plockar ut papper ur munnen på valp, sätter ner honom i hans bur i hallen och ska till att försöka linda upp pappret lite snyggt igen. Men kommer på att ta lite bilder först...

Såhär blev det ;)

Av Jessica Olsson - 17 september 2008 17:53

Nu är vi nyss hemkomna igen från tredje dagis-dagen. Det har gått bra den här veckan men det är ganska jobbigt. Hundar som ska på promenad och vissa som drar i kopplen (rejält...) och hundar som ska ha mat, ut i rastgården/in från rastgården med mera! På det sen en valp som man måste ha honom där det passar och se till att han inte leker sig trött eller dylikt när han är med de andra hundarna. Han brukar få leka en stund då och då men han har svårt att lägga sig ner och ta det lugnt så efter ett tag så lyfter matte upp bebis och sätter honom där han får vara helt själv. Finns det inget sådant ställe så blir det bilen. Där fick han sitta några timmar idag mot slutet, och behöver jag säga att han sov ordentligt hela tiden... ;) Var och titta in genom rutan emellanåt för att bara konstatera att han sov som en stock och möjligtvis bytt ställning sen sist.


I morgon blir det läger och då ska vi visa oss från vår bästa sida! (hoppas jag... ;))


Tog några bilder oxå...

På dagis med en vovve

Samma här

En dagishund vilar

Duke mellan ingång och utgång, en sluss kan man säga, för att vara själv

Promenad efter jobbet, innan ett par timmars vila ;)

Kvällsmiddagen som ikväll serverades i en aktiveringsboll



Av Jessica Olsson - 15 september 2008 16:38

Nu har vi nyligen kommit hem från en hel dags dagis-praktik. Matte är trött och Duke är tröttast! Tuff dag för lillen.

Han har suttit på lite olika ställen och lekt med massa olika hundar, bland andra en skojig basset och en sankt bernard (ca 70 kg´s på 8 månader...) den var lite läskig för varje gång vi nosa på varann ordentligt så kändes det bäst att stoppa svansen under benen... Med basseten gick det undan i rastgården, runt och fram och tillbaka tills matte stoppade undan lilla Duke så han inte skulle leka sig helt slut!


I lördags jobbade vi i hund- och kattbutiken. Härligt att få stå i butik igen! Superkul var det! Å alltid lika roligt att träffa människor och hundar som kommer in och handlar. Duke låg, aningen gnällig, i personalutrymmet. Men allt gick bra och det var många kunder som charmades av honom!


På kvällen hade vi lite folk här och söndagen gick åt att bara dega! Vi gick upp vid tolv-tiden och sen bara segade vi i soffan. Duke fick frukost och ut och rasta vid 8-tiden men sen sov vi vidare! Så skönt att han kan sova ordentligt han med för en av mattes hobbys är att just sova ;)


Nu är det surfning och tvätta som gäller för kvällen. Bebis sover och kommer nog göra det ett tag. Bra - ladda batterierna för en lika tuff dag i morgon!

Av Jessica Olsson - 12 september 2008 18:55

Puh! Hund - sammanfattning av mitt liv just nu!


Visst är vi hemma från skolan, men dagen var fylld med hund iallafall.


Börjar med att säga att min valp är så duktig! Igår gick vi ut sista ggn vid tio, sedan la vi oss att sova. Ca 8-tiden vaknade jag idag och först framåt halv nio gick vi ut. Han har alltså legat och sovit och inte kissat en droppe på hela de många timmarna!


Därefter grejade vi lite hemma och sen pös vi iväg till hund-och kattbutiken där jag ska börja jobba extra igen. Det var så kul att få jobba i butik igen och att få greja massa med saker till hund och katt! Duke fick vara i personalutrymmet, men för risk att han skulle gnaga på allt där så fick han vara i en "bur" gjord av 4 kompostgaller. Han låg faktiskt jättesnällt där de nästan tre timmarna han var där. Han fick börja med att äta grisöra så han hade ngt att göra en stund för att sedan ligga ganska lugnt och tyst och sova och titta lite. Gnällde gjorde han då och då men inte alls mycket!


Därefter fick han springa av sig lite i rastgården som finns i närheten och sen bar det av till min kommande praktikplats.

På dagiset fick han dela bur med en glad flat! De lekte så gulligt, flatten var såå försiktig och go och låg mest på rygg och lekte. Supersöta var de!


Tog några bilder under dagen!

Äggpremiär var det imorse också! Hela ägget åkte ner ;)


Bullar

Duke + flat

Butiken x 2

Äggpremiär x 3

Av Jessica Olsson - 11 september 2008 12:44

Igår kväll åkte vi hem igen. Nu väntar två veckors praktik här hemma. Skönt att vara hemma men tråkigt ändå, härligt att bo där nere bland korna i vårat läckra kollektiv ;)


Den här veckan har vi fortsatt träna target med mera. Jag har även börjat träna med en träapport och behöver jag säga att det gick galant så fort jag la fram den... ;)


Igårkväll fastnade vi i hissen... Jag och Duke, nyss anlänt hem från skolan. Jag ville bara hem, och då darrar hisshel*etet till och stannar!!?? Jag ringde jouren och han kom på ca en halvtimme och plockade ut oss...


Jag lägger ut några bilder där nerifrån. Två är på storpudeln, Toppen, och Duke som inte ville koncentrera sig en lektion. De hade väldigt busigt och roligt tillsammans!


Bilder;

Duke+Toppen

Duke+Toppen igen

Kloklippning, gick galant! Duke åt äpple och matte klippte och fila

Min säng

Huset sett från lite avstånd

Vägen, "kogången" och majs

Huset

Fast i hissen



Av Jessica Olsson - 7 september 2008 16:59

Igår var det halvlugnt. Åkte å firade 80-åriga farmor å sen hemmakväll med godis å film.


Idag är jag mer förkyld än tidigare och orkar inte åka ner till skolan... Orkar nog inte åka ner måndagmorgon heller, utan får nog rulla mot skolan först på eftermiddagen i morgon. Tyvärr missar jag två lektioner men jag är så otroligt trött och hängig, snörvel och host! :(


Fått med skrutten på bild lite iaf ;)

Han gosar i soffan samt ligger och vaktar lite...


Av Jessica Olsson - 5 september 2008 16:26

Har fått några bilder av Johanna (ägare till schäfern Quinnie) som jag lägger ut oxå!

Det är några härliga närbilder!


Ovido - Quiz & Flashcards