Duke

Alla inlägg under februari 2009

Av Jessica Olsson - 28 februari 2009 01:00

Har nyss kommit hem från jobbet. Så nu är jag ledig tills söndag när jag ska jobba igen - söndag till onsdag morgon och sedan ledig vecka :)

Duke har varit på dagis under hela jobbveckan hittills och det funkar jättebra där. Som jag förstått så leker han och har sig och fungerar bra med alla andra.

Nu har Rosie, som driver dagiset, fått förstärkning i form av en massa praktikanter så nu ska hon dra igång massa utflykter och liknande till ridhus där vi kan släppa hundarna, ut i skogen och grilla samt även lite spår - som jag ska hålla i! :) Det blir ganska enkla spår och lite lagom aktivering för de små liven på dagis. Ska bli skoj!


Jag är mer taggad än tidigare att dra igång mitt hundiga företag. Vad, vet jag ju ännu inte än. Jag vill starta inom; massage, friskvård, trim, instruktör, butik, café.......... Hmm... Var börjar jag? Vilken utbildning ska jag ta först? Hur ska jag hinna det? Hur ska jag ha råd? Hur går jag tillväga rent praktiskt? Jag vill verkligen göra ALLT! Men jag tänker såhär i dagsläget, att jag ska gå så mycket jag vill, som jag har råd med osv. Sen får vi se hur och när jag startar. Jag ser det som en hobby att läsa till allt också, så oavsett företag eller inte - jag kommer få en massa bra och nyttig kunskap! Visst, om jag inte öppnar något och "tjänar in" alla pengar jag lagt ut (för det blir ju massor) så tycker jag inte att det gör någonting! Ingenting alls! För det är min hobby, och jag lägger gärna ner pengar på den. Jag kan väl dra en parallell med de som spenderar tiotusentals kronor på resor, vad har de kvar sen? Eller vad får de ut av den? Jovisst, upplevelser och minnen. Men det är ju inte direkt så att de kan få några pengar tillbaka. Hoppas ni förstår hur jag menar. Vissa tycker nämligen att det är en massa onödiga pengar jag "slänger ut" på hundiga grejor, men som sagt - oavsett om jag startar företag, eller om det skiter sig. Det är min hobby! Och jag vill läsa ALLT jag kan, för min egen skull. Jag vill veta allt, ur alla vinklar. Bra och dåligt.


Jag har anmält mig till en kurs på SLU, tror den hette "Djurparksdjurens beteende". Fick rådet av David, på Hund3, att läsa om andra djur än hunden också! Djur överlag är ganska lika och man kan lära sig massor om man ser sig runt ikring också och inte bara stirrar sig blind på hund och varg!

Kursen, iallafall, verkar jättespännande. Domesticering, stereotypier och lite sånt. Sånt som man även läser om och som förekommer hos hund.


Tänkte också, eventuellt, anmäla mig till Hundens beteende 1, som går på Linköpings universitet i höst.


För övrigt, ska jag gå på träff på Skatteverket på onsdag. Det är den första av två träffar, handlar om starta eget, moms, skatter och sånt tjafs. Så nu ska jag lära mig det, sen komma på vad jag vill göra och hela det köret och sen förhoppningsvis dra igång. Sen får ni handla hos mig, eller få hundmassage, eller gå kurs eller.... :)


Bilderna är tagna från http://jordnarahund.blogg.se/ 


Puss å Kram



Av Jessica Olsson - 23 februari 2009 15:32

En lugn dag idag. Fredrik är sjuk och ligger i soffan och jag har tagit det lugnt jag med, kollat på film mest :) Duken har fått finna sig i att idag är det filmdag och vildag, jodå. Det fixar han ganska galant :)


I helgen var det Hund3, för Hundutbildningsgruppen, i Stockholm. Vi var ett stort gäng. Jag åkte tillsammans med Rickard, från Jordnära Hunddagis. Vi hade båda hundar med oss, som fick ligga och ta det lugnt medan vi lyssnade på David, som pratade.


Hund3, den här första delkursen, var jättebra. Dock var i stort sett inget av vad som sades speciellt nytt eller revolotionernade för mig. Det jag kommer att läsa på Hund3 är ganska exakt samma som jag läste i höstas, nere i Småland. Men det är bra med repetition! Så kanske allt verkligen sätter sig :) Sen går jag den delvis också så jag får söka deras instruktörsutbildning, vilket jag får se om jag ska göra. Det är ju otroligt mycket jag vill bli, lära mig, läsa om......... Jag har bestämt nu att försöka ta det lite som det kommer, så får vi se vad som händer!


Lite bilder på förra veckans skogstur samt bilder från Hund3; Duken och Rickards hund, Peach!

Av Jessica Olsson - 18 februari 2009 19:58

Några bilder tagna under dagens städ! En trött hund och en hund som vill vara med :)

Av Jessica Olsson - 18 februari 2009 15:03

Ännu en ledig vecka har börjat :)


Men arbetspasset har varit ovanligt segt... Duke har varit på dagis alla dagar när matte jobbat och det har gått bra :) Han har varit med på noterna på en gång när jag lagt mig i sängen när vi kommit hem "ja, sova var det!" :)


Idag var vi på kurs igen. Han var superduktig!!! Satt knappt i armen en enda gång! Han var fokuserad på mig för det mesta och var som ett litet ljus. Trots alla hundar som fanns nära! Vi tränade i långlina; lite inkallning, följsamhet, nej osv och Duke klarade det galant! Så idag var vi faktiskt vänner hela kursen igenom... ;-P


Nu sover han som en stock och matte har sin härliga ensam-tid för att pyssla hemma. Tvätta, damma, städa och allt annat jag kommer på. Frosta av frysen, kom jag på idag så nu hör jag hur det droppar och ramlar is ute i köket :)


Sen ska jag städa bort så mycket hund jag bara kan och placera ut en massa doftfräschare så det ska lukta så gott som möjligt. Ni som inte förstår varför, så är det så att husse har börjat klaga lite på att det luktar hund här hemma (i bilen oxå...) och husse som helst av allt inte vill ha några djur what-so-ever vill man ju göra nöjd när han ändå gick med på att skaffa en pälstuss för att stilla mattes tjat :) Så jag har tagit det på bästa sätt, alltså det blir en utmaning (såna älskar jag) att få hemmet så fräscht och "hundfritt" som det bara går, trots att det bor en hund här :)


Bilden är nytagen efter kursen. Direkt när vi kom hem blev det hans vanliga "DUNK", alltså - en trött hund som går in i köket och slår sig ner med en smäll å sover gott...

Av Jessica Olsson - 10 februari 2009 17:54

Ja, viltspår ska vi nog börja med! Tror han kommer ääälska det!

Senast igår såg jag och Frida resultatet av hur det kan se ut när en hare springer förbi en Duke. Åhhh.. vad är det?? Måste dit.. Måste lukta här... Om ni frågar Frida får ni höra hur jag hängde i kopplet och försökte hålla mitt monster! Så mycket har han aldrig dragit och slängt sig förr kan jag säga...

Ja, och sen idag på skogsprommisen. Vi var på väg hemåt. Duke står en bit bort och nosar och när jag sen ropar på honom ser jag att han har ngt i munnen. Vad? Ser ut som en pinne, men pinnar brukar han i princip aldrig bära på! Ahh.. det var en rådjursklöv/bit av benet på ett rådjur. Så nöjd och med svansen i topp spatserade han sedan med denna klöv! Jag försökte locka med godis så han skulle släppa men nej. Jag sprang iväg och då kom han efter, men kom jag emot honom så stack han. "Hmm.. vad göra nu då? Godiset är tydligen inte tillräckligt gott. Jag måste koppla honom nu. Jag vill inte bara ta hans skatt". Men det löste sig ändå fint. Jag fick springa lite fram och tillbaka så han skulle komma nära mig, då tog jag ut klöven ur munnen på honom (gick bra! han "sa" inget om att matte gjorde så) och satte på honom halsband + koppel. Sen sa jag sitt och sen fick han varsågod kommando att ta klöven igen. Hade helst lämnat den, men vad hade han lärt sig då? Jo, "Fan akta sig för matte. Här hittar man riktigt good shit så tar hon grejorna!? När jag väl kommit till henne med den också".

Medan vi gick till bilen funderade jag på hur jag skulle lura av honom den, för byte mot godis gick ju alltså inte. "Ja! Just det. Jag har ju mat i bilen!!" Hans lunch hade jag med mig. Så medan jag låste upp och tog ut maten, smaskade och gnagde han på klöven för fullt. Men när jag sa "Duke, vill du ha MAT?" Då ni! Det ordet är maaaagiskt! Släng dig i väggen klövsate! Duken tittar upp på mig, inom loppet av en tiondelssekund, och vill ha maten! Så jag spred ut den på marken och sen fick han nosa upp den själv, medan jag då smög undan klöven!


Så bra det kan bli!! :)


Men, som sagt. Viltspår here we come! :)


Bilderna är på Duke med klöven och på rastningen utanför mattes jobb.

Av Jessica Olsson - 10 februari 2009 14:00

Igår var vi hos kennelmamma, Frida, och gick en liten promenix med Duke å syrran Dilla. Jag fick lite tips på hur jag ska handskas med mitt lilla monster, då han har sina perioder att äta koppel och matte under promenaderna ;)


Några fina bilder tog hon också på bebisen! Titta å njut :)

Av Jessica Olsson - 8 februari 2009 18:07

Inget speciellt har vi gjort. Jag jobbade i butiken igår och då fick Duke vara med som vanligt. Han charmade lite folk och fick några klappar :)

41 kg drygt, visade vågen.


Idag har vi varit hos mor och far och ätit middag. Han for runt lite ibland och då fick han lugna sig i sin kompostbur. Den fungerar klockrent. Han låg där, nöjd större delen av tiden, och tuggade lite ben. Det är svårt att duka fram och duka av med en Duke springandes runt benen...


Nu har vi nyligen kommit hem. Jag satt och surfade och Duke låg i köket. När jag kom ut såg jag att han puttat upp balkongdörren lite (jag hade tydligen inte stängt den helt sist) och låg där med ena tassen ute. Tror han tycker om att ligga där det är lite kyligare.


Var ju tvungen att ta bild på det :) Även en bild från jobbet är med, samt en från familjehemmet.

Av Jessica Olsson - 4 februari 2009 23:35

Ännu en ledig vecka har börjat! Skönt! 


Idag har vi varit duktiga. Började med lite hundkurs, unghundskurs kör vi just nu, där han var ganska duktig så länge han inte tränade skydd på mattes arm. Vilket dock hände alltför ofta, men vi kämpar på och när vi väl skulle göra momenten så var han super! Lite stanna kvar, inkallning, gå fint osv med hundar runt omkring.


Sedan var det hem å börja ta tag i hemmasysslor. Tvätta några maskiner, damma, dammsuga.. Jag torkade dessutom av massa skåpsdörrar, golvlistor mm då det kan bli lite halvskitigt där från vissa vovvar.... hmm.. :)


Jag har hittat en utbildning jag såååå gärna vill gå. Friskvårdskonsulent och hundmassör blir man när man är klar i maj, nästa år. Den kostar en hel del men verkar så jä*la rolig! Tar upp saker som;

  • Fysiologi
  • Neurologi
  • Smärtfysiologi
  • Rörelseanalys
  • Funktionsanalys
  • Palpation
  • Sjukdomslära
  • Hundsim
  • Raslära
  • Mycket mer!!

  • Den börjar i maj, så bara å bestämma sig å skaka fram lite pengar...



    Ovido - Quiz & Flashcards